Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.2.3 Langdurige en/of intensieve ondersteuning

Het langdurig en/of intensief ondersteunen van inwoners om weer zelfredzaam te worden

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong
Michiel van Willigen

Beschrijving

Afwijkingen op activiteiten Berap 2025-1

Uitgaven jeugdhulp 2025

Aanvullende uitgaven

€ 1.500.000

Met de ontwikkelde werkwijze Samenspel in de wijk slagen we er steeds beter in jeugdigen en gezinnen in de eigen leefomgeving te ondersteunen. Dat maakt de hulp effectiever en minder ingrijpend. We zien dat hierdoor ook het gebruik van jeugdhulp afneemt; en ook het aantal kinderen met jeugdbescherming neemt af. Gelet op de krapte op de arbeidsmarkt maar ook vanwege de financiële houdbaarheid is die afname essentieel.
Tegelijkertijd zien we de uitgaven jeugdhulp jaarlijks stijgen: vanzelfsprekend allereerst door tariefstijgingen, maar ook door hogere intensiteit bij een deel van de jeugdhulp. Daarnaast zijn met landelijke SPUKmiddelen groepsaccommodaties omgebouwd naar kleinschalige woonvoorzieningen, wat leidt tot minder beschadigende effecten van uithuisplaatsingen, maar ook tot tariefstijgingen bij een specifieke categorie jeugdhulp met verblijf.

En in een klein aantal zeer dure cases hebben we te maken met tieners die al een zeer lange tijd met jeugdzorg te maken hebben – soms al vanaf hun geboorte. Duurzame oplossingen met perspectief, waarmee we daadwerkelijk tot resultaten komen, zijn in die gevallen zeer intensief en met hoge uitgaven. De drie duurste cases in 2025 gaan bij ongewijzigde inzet richting bijna € 1 miljoen per jeugdige per jaar, terwijl in de voorgaande jaren het bij de duurste casuïstiek ging om uitschieters tot vier á vijf ton. Dat maakt dat de duurste drie cases van 2025 de hoofdoorzaak zijn van de verwachte overschrijding van de begroting in 2025. We verwachten daarom inzake de uitgaven jeugdhulp in 2025 een overschrijding van ongeveer € 1,5 miljoen. Ten opzichte van het begrote bedrag gaat het dan om ongeveer 2,3 %.
We kunnen niet uitsluiten dat ook in de komende jaren dit soort extreme casuïstiek nog tot zeer grote uitgaven zal leiden, maar onze inschatting is dat dit een golfbeweging is die momenteel piekt. Vanwege de lage aantallen is niet goed in te schatten hoe lang de piek zal zijn en wat dit financieel zal betekenen voor de totale uitgaven in 2026, ook gelet op het feit dat tegelijkertijd het aantal jeugdigen met jeugdhulp gestaag verder daalt.

Leerlingen- en gymvervoer

Lagere uitgaven

€ 100.000

Op het onderdeel Leerlingenvervoer is een structureel voordeel ontstaan van €75.000. Een aantal dure bovenregionale routes zijn weggevallen. Op het onderdeel Gymvervoer is een structureel voordeel ontstaan van €25.000. Door de verbouwing van Het Mozaïek werden kinderen van de Twijn tijdelijk collectief vervoerd naar een locatie in de WRZV-hallen. Het totale voordeel komt hiermee op €100.000.

WMO Onderhoud vervoer hulpmiddelen

Lagere uitgaven

€ 319.000

Vrijval:
Binnen het dossier hulpmiddelen is een groot voordeel ontstaan van €600.000 structureel door de nieuwe aanbesteding hulpmiddelen. Het voordeel ligt met name in andere tariefafspraken op het gebied van onderhoud. De inwoners ondervinden geen hinder van deze ontwikkeling.

Coördinatorschap deelmobiliteit (Bouwtechnisch adviseur):
We willen dat inwoners met een beperking zo zelfstandig mogelijk kunnen meedoen. Deelmobiliteit helpt daarbij. Inwoners delen hulpmiddelen zoals scootmobielen en driewielfietsen. Dat voorkomt onnodige individuele voorzieningen. Door strengere brandveiligheidseisen en een groeiende vraag is er minder ruimte om hulpmiddelen op te slaan. Deelmobiliteit biedt een oplossing. We zetten dit breder in bij woon-zorgcentra, in wijken en bij OV-punten. Om dit goed te organiseren, breiden we de coördinatie bij het SWT uit. Zo zorgen we dat deelmobiliteit werkt voor inwoners én bijdraagt aan onze doelen op het gebied van mobiliteit en inclusie. Voor 2025 gaat het om een bedrag van €61.000 en vanaf 2026 €84.000

Versterken bereikbaarheid sociale basis (bestendigen ANWB Automaatje)
Het versterken van de sociale basis (onder andere het doorontwikkelen van ontmoetingspunten en voorliggende dagbesteding) houdt ook in dat bestaande en toekomstige punten ook bereikbaar moeten worden gehouden.
Naast het reguliere doelgroepenvervoer blijft extra aandacht onmisbaar. Deze dienstverlening kan niet worden gevraagd van een reguliere vervoerder. Een sociale basis in de bereikbaarheid (inzet vrijwilligersvervoer) is onmisbaar. ANWB automaatje heeft zich inmiddels bewezen als bewezen concept. Vandaar dat wordt voorgesteld deze dienstverlening structureel te bestendigen door €135.000 beschikbaar te stellen. Dit bedrag is uiteraard aan de jaarlijkse reguliere indexering onderhevig.

Inzet duurzame bus
Automaatje wordt gekenmerkt dat vrijwilligers eigen materieel inzetten om de reiziger te vervoeren. Met het oog om de duurzaamheidsambities wordt ingeschat dat de inzet van eigen materieel in de toekomst onder druk komt te staan. Daarom wordt de inzet van duurzaam materieel steeds belangrijker. Van vrijwilligers kan niet worden gevraagd eigen materieel te vervangen. Daarom wordt voorgesteld om bij te dragen aan de inzet van een duurzame 9 persoons rolstoelgeschikte bus (éénmalig €85.000). Dit is op basis van cofinanciering: €25.000 wordt door WIJZ / Zwolledoet! Ingezet vanuit de bestaande financiële kaders. In totaal bedraagt de investering €110.000

Bijkomend voordeel is dat deze bus multifunctioneel kan worden ingezet. Naast automaatje ritten kan deze bus ook worden ingezet als Welzijn op Wielen. Net als de ouderwetse SRV wagen kan de voorziening hiermee dichterbij worden georganiseerd. Hiermee komen we op innovatieve wijze tegemoet aan de doelstelling om ontmoeting en activiteiten dichterbij te organiseren. Daarnaast kan de bus worden ingezet voor voorlichtingsactiviteiten, etc.  

Er dient wel rekening worden gehouden met het feit dat om de 5 jaar een bus dient te worden vervangen. Met het oog op het terug ontvangen van de BPM en inruil wordt geadviseerd jaarlijks €15.000 te reserveren voor de bijdrage in de aanschaf van volgend materieel.

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:37:21 met de export van 10/10/2025 07:29:03