Domeinen

Fysiek domein

Doel 5.2.1 Aantrekkelijke stad

We versterken de aantrekkelijkheid van Zwolle als winkel-, horeca- en evenementen- en bezoekstad

Portefeuillehouder(s)

Anja Roelfs
Paul Guldemond

Beschrijving

Afwijkingen op activiteiten Berap 2025-1

Aanvullende outdoor evenementenlocatie

Aanvullende uitgaven

€112.790

We merken dat er behoefte is aan één of meer aanvullende buitenlocaties voor grootschalige impactgevende evenementen. Nu is het zo dat er slechts één buitenlocatie is voor grootschalige impactgevende (dance)evenementen. Voor meer grootschalige evenementen in deze categorie is nu geen ruimte in de stad.
Maar Zwolle groeit en met die groei van de stad is duidelijk dat deze behoefte alleen maar groter zal worden. Een nieuwe locatie kan ook voorzien in de behoefte om nieuwe trends te faciliteren, iets wat nu niet mogelijk is in Zwolle, en om in de leemte van de IJsselhallen te voorzien. Bureau Buiten heeft een bureaustudie gedaan welke locaties in Zwolle eventueel kansrijk kunnen zijn voor realisatie voor een additionele evenementenlocatie. Op basis van deze bureaustudie kan nog niet gesteld worden of realisatie op één van de locaties uit die bureaustudie daadwerkelijk haalbaar is en gerealiseerd kan worden. Dit vraagt nader onderzoek en besluitvorming, op te starten in 2025. De kosten daarvoor worden geraamd op € 112.970.

Parkeerbalans Stadshart

Budgettair neutraal

€ 0

Het doel van Parkeerbalans Stadshart is het voeren van regie op de parkeeropgave en fasering van de ontwikkelingen in en rondom het Stadshart Zwolle. Wij zorgen voor

  1. Inzage in de balans tussen vraag en aanbod van parkeerplekken per kwartaal gedurende de gebiedsontwikkelingen totdat de mobiliteitshubs uit de Adaptieve Ontwikkelstrategie (AOS) zijn gerealiseerd.
  2. Alternatief parkeeraanbod; onder andere via overeenkomsten met derden, inclusief communicatie en parkeerverwijzing.

Bij de 1e berap-2025 is € 98.000 bestedingsbudget toegekend. Hierbij constateren we dat een deel van de lasten destijds niet in de raming was opgenomen, onder andere een deel van de personeelslasten en een rekenmodel parkeren. Deze feiten veroorzaken de benodigde ophoging van het reeds toegekende budget in 2025 naar € 172.000. Dekking hiervan vindt voor €32.000 plaats vanuit provinciesubsidie en voor €140.000 uit de AOS.

Nog te dekken kosten
Fysieke maatregelen ten behoeve van de verkeersturing –en verwijzing vallen buiten deze aanvraag. De kosten hiervoor zijn nog onbekend, maar verwacht wordt dat dit een financiële bandbreedte heeft van € 50.000 - 150.000. In het regionaal bereikbaarheidsprogramma (MIRT) is ruimte voor deze investeringen. In dit najaar gaat over dit MIRT-pakket besluitvorming richting de raad waarmee dit krediet beschikbaar kan worden gesteld (in het voorjaarsmoment 2025 is hiertoe reeds een voorbereidingskrediet vastgesteld).
In 2026 en de jaren daarna verwachten we ook kosten in het kader van de parkeerbalans en voor (tijdelijke) fysieke investeringen. Het betreft hier een meerjarig incidentele kostenpost. Voornemen is om deze kosten vanaf 2026 integraal te koppelen aan het financieel perspectief van de AOS en aan het genoemde regionaal bereikbaarheidsprogramma (MIRT). Voor lopend jaar is dit nog niet mogelijk in verband met het ontbreken van de formele besluitvorming hierover.

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:37:21 met de export van 10/10/2025 07:29:03