Doel 6.3.1 Toekomstbestendige en duurzame mobiliteit
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer |
---|
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Beschrijving
Afwijkingen op activiteiten Berap 2025-1
Programmamiddelen mobiliteit | Aanvullende uitgaven | € 137.000 |
---|---|---|
Bij het najaarsmoment 2023 is structureel €135.000 aangevraagd voor het aanbrengen van programmatische sturing op de mobiliteitsopgave. De programmasturing draagt bij aan het prioriteren, stedelijke regie en de verbinding van de mobiliteitsopgave aan de woningbouw. Dit bedrag was gebaseerd op een beperkte inzet van een programmamanager, ondersteuning en communicatieadvies. De afgelopen jaren is deze inzet gegroeid, als gevolg van de vragen uit de organisatie en de groeiende opgaven waar het programma op stuurt. Niet alleen is de oorspronkelijk aangevraagde inzet uitgebreid (zo is er meer inzet geweest op communicatie), maar is de inzet ook uitgebreid op programmabeheersing, planningsadvies en projectcontrol. Daarmee zijn de beschikbare baten niet meer in verhouding tot de structurele lasten. Dat leidt tot een aanvullende lasten van €137.000 |
Aanpassing subsidie programma Mobiliteit | Budgettair neutraal | € 0 |
---|---|---|
Vanuit de Rijkssubsidieregeling SVP is een subsidiebeschikking ontvangen van € 243.061. Deze subsidie heeft betrekking op een aantal onderdelen binnen het project Eli Heimanslaan. Het gaat om vervangen van de verharding van een fietspad, het aanleggen van kruispunten plateaus en het aanbrengen van kant en asmarkeringen op de fietspaden. We voegen deze middelen toe aan het project. |
Beheer en onderhoud Passerelle | Budgettair neutraal | € 0 |
---|---|---|
De Passerelle is in september geopend. De brug wordt nu meegenomen in de reguliere onderhoudswerkzaamheden. Vanuit Spoorzone zijn de structurele middelen overgeheveld voor het jaarlijks beheer en onderhoud van de Passerelle. |
Busbrug/ rectificatie van het opstalrecht | Budgettair neutraal | € 0 |
---|---|---|
De gemeente Zwolle en NS Vastgoed (NSV) hebben sinds 2016 afspraken over het opstalrecht voor de businfrastructuur bij station Zwolle. Na afronding van de bouw en definitieve kadastrale vastlegging blijkt dat het opstalrecht op een grotere oppervlakte rust dan oorspronkelijk overeengekomen. Daarnaast zijn enkele percelen geïdentificeerd waarop de busbrug feitelijk aanwezig is, maar waarvoor nog geen opstalrecht is gevestigd. Ook hiervoor vraagt NSV een aanvullende vergoeding. De gemeente erkent de noodzaak tot correctie van het opstalrecht en heeft de aangeleverde gegevens gecontroleerd. De voorgestelde bedragen sluiten aan bij eerdere taxaties en zijn intern als juist beoordeeld. Dit leidt tot een verzoek van NSV tot financiële verrekening van € 222.000 wat gedekt wordt uit de spoorzone reserve. |
Afwijkingen op kredieten Berap 2025-1
Diezerpoort garage | Budgettair neutraal | € 0 |
---|---|---|
Als onderdeel van de mobiliteitsstrategie van de stad Zwolle en van de gebiedsontwikkeling Noorderkwartier onderzoeken wij de haalbaarheid van het transformeren van de parkeergarage en het winkel- en kantoorcomplex Diezerpoort. Doel is dat de garage de functie van centrumhub krijgt door het toevoegen van parkeerplaatsen en dat het winkelcomplex een levendig, goed verhuurd en transparanter gebouw wordt dat het Noorderkwartier verbindt met het achtergelegen Diezerplein. Voor de haalbaarheidsfase worden kosten gemaakt waarvoor nu € 430.000 ruimte op het krediet wordt gevraagd, dekking hiervoor wordt gevonden in de grondexploitatie Diezerpoort en het vastgestelde financiële kader in de Adaptieve Ontwikkelstrategie. Waarmee voorbereidende kosten, als integraal onderdeel van de ontwikkelopgave, vanuit de parkeerreserve/exploitatie worden gefinancierd. |
Kapitaallasten investeringskredieten programma Mobiliteit | Budgettair neutraal | € 0 |
---|---|---|
Met de Mobiliteitsagenda kiezen we er vanaf het begrotingsjaar 2025 voor om investeringen in de infrastructurele maatregelen te kapitaliseren. Binnen de beschikbare middelen wordt er hiervoor jaarlijks structureel ruimte opgenomen ter dekking van de kapitaallasten die met deze investeringen samenhangen. Binnen het programma Mobiliteit wordt afgewogen welke investeringen worden uitgevoerd. De uitkomst landt in de Mobiliteitsagenda die jaarlijks wordt gedeeld met de raad. Met deze melding in de Berap worden de bijbehorende investeringskredieten aangevraagd en maken we deze onderdeel van de gemeentelijke begroting. Het betreft het verhogen van een bestaand krediet voor de Herinrichting Industrieweg met €100.000, en voor de Doornweg-Ordelseweg een kredietaanvraag van €765.000 met € 382.500 dekking uit subsidie. De hiermee samenhangende structurele lasten worden gedekt uit beschikbare reeds begrote kapitaallasten. |