Bijlagen

Voortgangsrapportage projecten

Van

Proces-, Programma- en Projectmanagement

Project

Hessenpoort

Project(risico)profiel

Midden

Project nummer OneWorld

53284 t/m 53312

Begrotingsdoel

5.1.1 We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen

Voortgang betreft de afgelopen periode met peildatum   : 1 juli 2025
Bestuurlijke opdrachtgever   : Wethouder Paul Guldemond   

Project omschrijving
Realisatie van een grootschalig regionaal bedrijventerrein voor transport en distributie, ruimte-intensieve bedrijven (kavels groter dan 1 ha), milieubelastende bedrijven (tot en met categorie 5) en bedrijven (MKB) met kavels van
0,25 – 1 ha.

Programma
Het project Hessenpoort kent een bruto plangebied van circa 300 ha. Hiervan is circa 214 ha. uitgeefbaar terrein (70%). Per 1-1-2025 is in totaal 188 ha. uitgegeven en nog 26 ha. uit te geven (waarvan 7 ha. tijdelijk is ingevuld als Zonnepark). De prognose (13 ha.) voor de uitgifte voor 2024 is ruimschoots gehaald (30 ha.).  

Onderstaande tabel toont de uitgifte op Hessenpoort voor de periode 2023 tot en met 2027 zoals is opgenomen in de MPV 2025.

Uitgifteprognose    2024    2025    2026    2027
Hessenpoort I/II    30 ha    9 ha    7 ha    10 ha
Hessenpoort III    -    -    1,5 ha    2,0 ha    2,0 ha

De huidige looptijd van het project Hessenpoort I/II is tot en met 2027. Op basis van deze uitgangspunten zijn er op lange termijn (vanaf 2027) geen grootschalige bedrijfskavels meer beschikbaar.

Woningbouwproductie
Er worden geen woningen gerealiseerd.

Financiën

Het gezamenlijk resultaat van de grondexploitaties Hessenpoort is € 34,9 mln. positief. Dit resultaat is circa € 1,7 miljoen lager dan het resultaat bij de MPV 2024. Het negatieve effect wordt veroorzaakt door de wijziging van de interne rekenrente.

Fase van het project, wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan, stand van zaken?
Realisatiefase

  • Er is een uitgiftestrategie opgesteld voor Hessenpoort 3.
  • De voorbereidingen voor de uitgifte van Hessenpoort 3 zijn gestart
  • Het bouw- en woonrijp maken van Hessenpoort 3 is gestart.
  • Er zijn diverse kavels uitgegeven voor ontwikkeling aan bedrijven.

Wat gaan we het komend half jaar doen en wat zijn de belangrijkste mijlpalen op de langere termijn

  • Er wordt met verschillende partijen gesproken over het vestigen of uitbreiden op Hessenpoort. Er zijn nog een beperkt aantal kavels over voor uitgifte. Op dit moment staan circa 70 partijen op de wachtlijst.   
  • Diverse projecten worden verder voorbereid waarvan uitvoering wordt geambieerd in 2025/2026:
    • In 2025 wordt het bouwrijp- en deels het woonrijpmaken van Hessenpoort 3 afgerond.
    • Het groenplan van de groenzones in Hessenpoort 3 wordt voorbereid.
    • De reconstructie van de Bentheidmstraat wordt voorbereid.
    • De start verkoop van de eerste kavels op Hessenpoort 3 staat gepland in het najaar van 2025.
  • Er wordt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een railterminal in de omgeving van Hessenpoort.
  • Verkenning Hessenpoort 4 wordt uitgevoerd naar aanleiding van het principebesluit van het college. De netto omvang hiervan is circa 50 hectare. De eerste onderzoeken hiervoor zijn afgerond, de overige onderzoeken worden in Q4 van 2025 afgerond.

Risicografiek:

 
  Peildatum 1 juli 2024   Peildatum 1 januari 2025

Toelichting risicotabel
Het risicoprofiel van het project Hessenpoort is langere tijd midden.

Toelichting op de grootste risico’s
1.   Vergunningen kunnen niet worden afgegeven vanwege Stikstof
Als gevolg van de gewijzigde stikstofwetgeving en recente gerechtelijke uitspraken dienen nieuwe ontwikkelingen en bouwplannen te voldoen aan de nieuw stikstof wetgeving. Alle lopende bouwplannen (vergunning fase) vertragen hierdoor, mogelijk zijn de ontwikkelingen niet te vergunnen. Op Hessenpoort heeft de veranderende regelgeving rondom stikstof tot heden enkel tot vertraging geleid, niet tot afstel. Dit sluit niet te vergunnen uitbreidingen of nieuwe vestigers in de komende jaren niet uit. Dit risico blijft actueel. Per initiatief verschilt de (stikstof)uitdaging. In het verkoopproces wordt vroegtijdig aandacht gevraagd voor het in beeld brengen van de stikstofuitdaging. Het stikstofbeleid geldt ook voor civiele werkzaamheden en kan daar ook consequenties voor hebben.

2.   Onvoldoende vrij beschikbare uitgifte mogelijkheden vanaf 1 ha.
Door de hoeveelheid aan verkenningen en reserveringen zijn er weinig kavels meer vrij beschikbaar voor nieuwe marktvraag vanaf 1 ha. Bedrijven met een dergelijke zoekvraag worden geïnformeerd dat er geen ruimte beschikbaar is, dat een plek op de wachtlijst het enige is wat we kunnen bieden voor het geval een lopende verkenning en-/of reservering terugkomt. Het risico is dat bedrijven zich niet gaan vestigen in Zwolle met hierbij het risico dat bedrijvigheid vertrekt uit de regio.

3.   Energievoorziening onvoldoende toekomstbestendig
Door de toenemende vraag en aanbod van energievoorziening en (terug)levering wordt samen met Enexis onderzocht op welke wijze de energievoorziening en (terug)levering gewaarborgd kan blijven. Op dit moment is teruglevering niet mogelijk. Inmiddels is er een plan voor de middellange termijn om de capaciteit van de bestaande infrastructuur uit te breiden. Momenteel is er echter geen aansluiting voor grootzakelijke gebruikers mogelijk. Dit is een risico voor de nog uit te geven kavels, met name voor de uitgifte van Hessenpoort 3.

4.    Bedrijven kunnen niet aansluiten op het middenspanningsnet
Hessenpoort zit vol qua aansluitingen op het netwerk van Enexis, hier kunnen geen nieuwe middenspanningsaansluitingen toegevoegd worden. Verder is er op enkele locaties onvoldoende ruimte in de ondergrond aanwezig voor nieuwe middenspanningskabels. Het risico bestaat dat nieuwe middenspanningsaansluitingen niet mogelijk zijn, wat gevolgen heeft voor de vestiging van bedrijven. Momenteel wordt er door TenneT en Enexis gewerkt aan een zogenoemde netverzwaring ter plaatse van Hessenpoort. We zien de doorlooptijd van een aanvraag bij Enexis toenemen, waardoor uitgiftes vertragen omdat er voor daadwerkelijke overdracht van de kavels gewacht moet worden tot de aansluiting aangelegd is.
Effecten stikstof
Er zijn voor Hessenpoort verschillende effecten stikstof. Voor bouwplannen van ondernemers geldt dat er per plan bekeken moet worden hoe de stikstofwetgeving uitpakt. In 2024 hebben we de eerste plannen gezien die hierdoor niet gerealiseerd konden worden.

Voor Hessenpoort 4 geldt dat er duidelijkheid nodig is over de recente stikstofuitspraken om te kunnen komen tot een definitief besluit over de uitbreidingsrichting van Hessenpoort.

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:37:21 met de export van 10/10/2025 07:29:03