Van | Proces-, Programma- en Projectmanagement |
---|---|
Project | Gebiedsproces Stadsbroek, fase startnotitie |
Project(risico)profiel | Laag |
Project nummer OneWorld | 00504877 |
Begrotingsdoel | 6.1.2 We zorgen voor een stad met ruimtelijke kwaliteit en heldere toekomstbestendige ruimtelijke structuren op niveau van concrete projecten en initiatieven |
Voortgang betreft de afgelopen periode met peildatum : 1 juli 2025
Bestuurlijke opdrachtgever : Gerdien Rots
Project omschrijving
In februari 2024 zijn de richtinggevende uitspraken door de gemeenteraad vastgesteld. Daarmee is de verkenningsfase afgerond. Met het raadsbesluit van 13 februari 2024 heeft de gemeenteraad het college de opdracht gegeven om voor Stadsbroek een gebiedsproces in gang te zetten. De gemeenteraad heeft in december 2024 een startnotitie vastgesteld en een krediet beschikbaar gesteld om te komen tot een gebiedsvisie. Voor het gebiedsproces Stadsbroek hanteren wij de volgende doelstelling:
Stadsbroek wordt hét klimaatbestendige parklandschap van de regio Zwolle! Een icoonproject waarmee we laten zien hoe groei in een klimaatbestendige delta mogelijk is. Natuurontwikkeling, recreatie, woningbouw smelten samen tot een landschap waar de inwoners van Zwolle trots op zijn en dagelijks willen verblijven.
Het is een landschap dat beleefd wordt, dat gebruikt wordt om tot rust te komen en waar zowel mens als dier zich thuis voelen.
Voor het gebied Stadsbroek werken we door middel van ontwerpend onderzoek een aantal varianten uit waarin een diversiteit aan functies ingepast wordt. Op basis van deze varianten wordt een voorkeursvariant ontwikkeld dat uitgewerkt wordt tot een gebiedsvisie. Deze gebiedsvisie biedt een ontwikkelperspectief voor het gebied. Het legt de structuren vast (landschappelijk, natuur, water, groen, recreatie en wonen) binnen het gebied. De uiteindelijke gebiedsvisie zal kostenneutraal ontwikkeld dienen te worden.
Woningbouwproductie
Het is nog niet besloten hoeveel woningen er worden gerealiseerd. Bovendien heeft de raad opdracht gegeven om ook een ‘nulvariant’ (qua woningen) te onderzoeken. De eerste variantenstudie laat zien dat een kostenneutrale ontwikkeling alleen mogelijk is wanneer een substantieel aantal woningen wordt ontwikkeld.
Financiën
Wij verwachten op termijn een grondexploitatie te openen voor deze ontwikkeling. Wij hanteren als kader dat de gebiedsontwikkeling tenminste kostenneutraal moet verlopen. Welke dekkingsmiddelen te realiseren zijn, of welke middelen aan te wenden zijn, is onderdeel van vervolgonderzoek.
Fase van het project, wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan, stand van zaken?
In het afgelopen half jaar is een ruimtelijke analyse uitgevoerd en zijn vier varianten uitgewerkt. Een en ander op basis van de in de startnotitie genoemde varianten en bouwstenen. Vervolgens zijn deze varianten financieel getoetst. De resultaten van deze variantenstudie en de financiel haalbaarheidsanalyse geven aanleiding om enkele keuzes te maken. Deze keuzes zijn nodig om tot een kostenneutrale ontwikkeling te kunnen komen, maar ook om op een transparante en eerlijke wijze de participatie in te gaan. De te maken keuzes bepalen het participatiekader waarbinnen wij met grondeigenaren, gebiedspartijen, belangenorganisaties en omwonenden tot een gebiedsvisie kunnen komen.
Wat gaan we het komend half jaar doen en wat zijn de belangrijkste mijlpalen op de langere termijn
- Juli ’25 : varianten bespreken in college en raad informeren per raadsbrief (collegebesluit);
- September - december ’25: vervolgstappen bepalen om te komen tot besluitvorming over voorkeursvariant;
- Januari – juli ’26: uitwerken voorkeursvariant tot gebiedsvisie.
Risicografiek:
Peildatum 1 januari 2025 Peildatum 1 juli 2025
Toelichting risicotabel
De risico’s zijn in kaart gebracht voor de fase van opstellen gebiedsvisie. Daarmee beperken risico’s zich voor nu tot procesrisico’s. het gaat dan om bijv. risico’s ten aanzien van (gebrek aan) capaciteit, gevoelige thema’s vanuit de participatiefase die een plek krijgen in de gebiedsvisie (bijv. woningbouw of wielerbaan).
Toelichting op de grootste risico’s
De belangrijkste risico’s zijn:
- Betrokkenheid en capaciteit kernteam en adviseurs. Als gemeente stellen wij zelf de varianten op en werken een voorkeursvariant uit. Daarbij is het nodig voldoende capaciteit te hebben en behouden voor de komende maanden. Als er een tekort is aan capaciteit kan het doel van oplevering gebiedsvisie in oktober / november 2025 onder druk komen.
- Geen financiële haalbare varianten. De doelstelling is een ‘tenminste kostenneutrale ontwikkeling’ te realiseren. De gebiedsvisie moet daartoe de basis bieden. Wanneer de varianten onvoldoende kostendragers hebben, of er geen dekkingsmiddelen beschikbaar zijn, komt deze doelstelling onder druk te staan.
- Veel ambities op basis van weinig geld. Een stapeling van ambities kan leiden tot veel wensen, maar zonder de dekkingsmiddelen daarbij, zal de haalbaarheid van de gebiedsvisie onder druk komen te staan.
- Overschrijding van de huidige financiële middelen. De huidige middelen zijn gericht op het doorlopen van het proces tot opstellen gebiedsvisie binnen de periode van januari ’25 tot en met november ’25. Wanneer dit langer duurt, nemen de plankosten toe en zorgt dit voor een overschrijding van de huidige middelen.
Effecten stikstof
In deze fase zijn de effecten van stikstof niet in kaart gebracht. Daar wordt bij de gebiedsvisie verder inzicht in gegeven.