Van | Proces-, Programma- en Projectmanagement |
---|---|
Programma | Transformatie Oosterenk |
Project(risico)profiel | Midden |
Project nummer OneWorld | 54340897 |
Begrotingsdoel | 6.1.2 We zorgen voor een stad met ruimtelijke kwaliteit en heldere toekomstbestendige ruimtelijke structuren op niveau van concrete projecten en initiatieven |
Voortgang betreft de afgelopen periode met peildatum : 1 juli 2025
Bestuurlijke opdrachtgever : Gerdien Rots
Programma omschrijving
In november 2020 heeft de gemeenteraad de gebiedsvisie ‘sterk, groen en gezond Oosterenk’ vastgesteld. We streven de volgende doelen na:
- We transformeren Oosteren tot een hoogwaardig, prettig en leefbaar gemend stedelijk woon- en werkgebied.
- We creëren een aantrekkelijk, herkenbaar en bruisend centrum in het gebied. Een kloppend hart in Oosterenk.
- We creëren een toekomstbestendig leef- en werkklimaat in Oosterenk met een uitnodigende uitstraling, ruimte voor ontmoeting en (sociale) verbinding.
In september 2024 heeft de gemeenteraad het Ruimtelijk ontwikkelingsplan voor het centrumgebied van Oosterenk vastgesteld (circa 570 woningen).
In juni 2024 heeft de gemeenteraad besloten om een ontwikkelkader op te stellen voor Oosterenk, om beter te kunnen sturen op de vastgestelde ambities en om de volgende stappen in de ontwikkeling van Oosterenk te zetten. Het Ontwikkelkader geeft richting aan de toekomstige ontwikkeling en transformatie van het gebied en dient als instrument om investeringen, beleid en besluitvorming te sturen. Hiervoor zijn ruimtelijke, programmatische, economische en kaders nodig. Dit kader leggen we eind 2025 ter besluitvorming aan het college voor.
Woningbouwproductie
De woningbouwproductie bevat het programma o.b.v. het Ruimtelijk Ontwikkelplan centrumontwikkeling Oosterenk (577 woningen). Vanaf 2030 en verder bevat bovenstaande tabel vooralsnog aantallen gebaseerd op eerdere uitgangspunten (ontwikkeling Midwest). Het ontwikkelkader Oosterenk zal inzicht moeten geven in het beoogde programma. Deze zal na vaststelling van het ontwikkelkader verwerkt worden.
Financiën
Voor de uitvoering van het gebiedsprogramma zijn de middelen tot en met 2025 incidenteel toegekend en vanaf 2026 t/m 2029 50% structureel en 50% incidenteel.
Het ontwikkelkader bevat o.a. een financiële strategie. Op basis van de uitwerking van dit kader zal duidelijk zijn welke investeringen nodig zijn om de volgende stap in de transformatie van Oosterenk te zetten. Dit ontwikkelkader leggen wij in eind 2025 ter besluitvorming aan het college voor.
Voor het Centrumgebied is in het vierde kwartaal 2023 krediet beschikbaar gesteld. Dekking bestaat voor een deel uit een WBI-bijdrage van het Rijk en vanuit eigen middelen (Strategische Investeringsagenda).
Voor particuliere initiatieven sluiten we anterieure overeenkomsten af waarin we het kostenverhaal conform de Zwolse plankostenscan opnemen.
Fase van het project, wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan, stand van zaken?
Ontwikkelkader
We werken in een aantal stappen toe naar het eindproduct. Afgelopen half jaar is het concept toekomstperspectief opgesteld en zijn ontwikkelscenario's in beeld gebracht. Ook is het ruimtelijk raamwerk met daarin de diverse functies in het gebied (zoals groen, water, mobiliteit) t.b.v. het toekomstig leefbaar woon- en werkgebied verder verfijnd.
Over de wijze van participatie is een gesprek gevoerd met de Ondernemersvereniging Oosterenk, Vrolijkheid, Berkum (OVB), met name als het gaat om huurders in het gebied. Eveneens is een start gemaakt met gesprekken met kantooreigenaren in het gebied. De provincie draagt, vanuit de opgave om woningbouw te faciliteren, bij aan de totstandkoming van dit product via een subsidie bijdrage.
Centrumgebied
Het Centrumgebied omvat twee ontwikkellocaties rondom het Isala ziekenhuis. BPD ontwikkelt aan ‘de Standsrand’ de voormalige waterschapslocatie aan de Dokter van Thienenweg, ongeveer 250 woningen. Op de ‘Kop van de Boulevard’ aan de Dokter Spanjaardweg ontwikkelt Jansen Vastgoed ongeveer 330 woningen en voorzieningen.
Voor het deelproject Stadsrand is afgelopen half jaar het Ruimtelijk ontwikkelingsplan (ROP) uitgewerkt naar een structuurplan door de ontwikkelaar. Voor het deelproject Kop van de Boulevard is een eerste ontwerpstudie gepresenteerd door de ontwikkelaar. De planning van de ontwikkelaar is erop gericht om in het najaar het schetsontwerp af te ronden zodat we daarna kunnen starten met het schrijven van het Omgevingsplan.
Isala heeft afgelopen half jaar gewerkt aan het opstellen van een toekomstperspectief. Op korte termijn ligt de focus op onder meer de uitbreiding acute zorg. Waarbij Isala ook ziet dat er rondom het ziekenhuis op korte en langere termijn ontwikkelingen plaatsvinden en in het toekomstperspectief ook ontwikkelprincipes voorstelt voor de langere termijn. Dit perspectief presenteert Isala aan de gemeente en de ontwikkelaars betrokken bij het centrumgebied, waarna hierover besluitvorming plaatsvindt door de Raad van Bestuur van Isala.
Als het gaat om de herinrichting van de openbare ruimte is afgelopen periode gewerkt aan het opstellen van een plan van aanpak.
Flexwonen Stadsrandkavel
In het voorjaar van 2024 is gestart met de realisatie van 58 flexwoningen op de Stadsrandkavel. Eind 2024 zijn de woningen opgeleverd en hebben de eerste bewoners hun intrede gedaan. 13 maart jl. heeft de officiële en feestelijke opening van de locatie plaatsgevonden.
Mobiliteitsaanpak
Bereikbaarheid (waar parkeren onderdeel van is) is een belangrijk thema op de Oosterenk. In november 2024 is de eerste fase van de pilot slim parkeren gestart. De lessen van de pilot en het stimuleren van mobiliteitsmanagement willen we verder uitbreiden in het gebied. Hiervoor is het afgelopen periode een start gemaakt met het opstellen van een plan van aanpak 2025- 2028. Om een goed vertrekpunt te hebben, is een nulmeting uitgevoerd. Het gaan dan om een inventarisatie van beschikbare parkeerplaatsen, de bezetting, parkeerduur en parkeermotieven. Dit is de basis geweest voor een stevige doelgroepenanalyse. De provincie Overijssel subsidieert deze activiteiten.
Bodemenergieplan
Eind 2024 is op basis van de quick scan naar de mogelijkheden van WKO-systemen geconcludeerd dat het nodig is om een bodemenergieplan op te laten stellen voor het gebied. Het bodemenergieplan dient als sturingsmiddel om de beperkte ruimte en capaciteit in de ondergrond zo optimaal mogelijk te benutten.
Afgelopen half jaar heeft in het teken gestaan van activiteiten om te komen tot een bodemenergieplan. Hiertoe zijn analyses verricht, zijn omgevingsbelangen in kaart gebracht en is de bodempotentie ingeschat. Hiermee is de basis gelegd voor het opstellen van het plan.
Wat gaan we het komend half jaar doen en wat zijn de belangrijkste mijlpalen op de langere termijn
Ontwikkelkader
Komend half jaar staat in het teken van nadere uitwerking van een voorkeursontwikkelscenario, ontwikkelstrategie en financiële strategie, communicatie en participatie en besluitvorming door het college eind 2025. We bieden het ontwikkelkader in 2026 aan de gemeenteraad ten behoeve van besluitvorming.
Centrumgebied
Voor het deelproject Stadsrand staat het komend half jaar in het teken van de beoordeling van het door de ontwikkelaar opgestelde structuurplan aan het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan en de anterieure overeenkomst. Eveneens starten we met het schrijven van het Omgevingsplan en de ontwerpopgave. Initiatiefnemer streeft ernaar om eind 2025 een schets ontwerp gereed te hebben. Voor het deelproject Kop van de Boulevard beoordelen we de ontwerpstudie van de ontwikkelaar en gaan we verkennen op welke wijze alvast gestart kan worden met het Omgevingsplan om verdere vertraging te voorkomen. Als het gaat om de herinrichting van de openbare ruimte geven we komend half jaar uitvoering aan het plan van aanpak zoals deze het eerste half jaar is opgesteld.
Na de zomerperiode wordt de reactie op het toekomstperspectief van Isala gedeeld en worden er nadere afspraken gemaakt over de uitwerking van de ontwikkelprincipes op korte- en langere termijn. Afstemming met het nog af te ronden ontwikkelkader voor Oosterenk is daarbij ook noodzakelijk.
Mobiliteitsaanpak
Begin juli a.s. organiseren we een stakeholderssessie via het platform mobiliteit. Dit platform bestaat uit de Ondernemersvereniging Oosterenk, Vrolijkheid, Berkum, enkele gebouweigenaren en mobiliteitsmakelaar van de provincie Overijssel. Doel is om input op te halen voor de mobiliteitsaanpak en om de samenwerking in het gebied verder vorm te geven. Komend half jaar zal in het teken staan van afronding van de mobiliteitsaanpak voor de komende jaren.
Bodemenergieplan
Om samenwerking tussen eigenaren in het gebied mogelijk te maken gaan we komend half jaar in gesprek met de ontwikkelaars en betrokkenen over het bodemenergieplan. Hierbij maken we een knip tussen project centrumontwikkeling en het zuidelijke deel van Oosterenk. Streven is erop gericht om eind 2025 het bodemenergieplan af te ronden.
Risicografiek:
Peildatum 1 januari 2025 Peildatum 1 juli 2025
Toelichting risicotabel
Het risicoprofiel Oosterenk is te kwalificeren als gemiddeld. Het betreft hier een gebiedsontwikkeling waarbij de gemeente beperkt positie heeft. De impact op imagoschade en kwaliteit van de leefomgeving voor de bewoners van de circa 570 nieuwe woningen in het Centrumgebied van Oosterenk kan groot zijn als het programma geen vervolg krijgt. Een groot risico is de stagnatie van de bouw door marktomstandigheden. Ten opzichte van een half jaar geleden zien we beperkte wijzigingen in het risicoprofiel. Grootste relevante wijziging in de context is dat de gemeenteraad het Ruimtelijk Toekomstperspectief begin juli jl. heeft vastgesteld. Dit toekomstperspectief heeft impact op het gebied en wij zullen dit dan ook betrekken bij het af te ronden ontwikkelkader Oosterenk.
Toelichting op de grootste risico’s
- Versnipperd eigendom en beperkt gemeentelijk bezit vraagt om een andere gemeentelijke rol. Het transformeren van Oosterenk naar een gemengd woon-/werkgebied vraagt een grote inzet en een andere rol van de gemeente om de partijen mee te krijgen in een goede transformatie. Dit vanwege het beperkte gemeentelijke grondbezit in het gebied en een versnippering van eigendommen. Om deze reden is de gemeente op dit moment bezig om een ontwikkelstrategie uit te werken (zie ook ontwikkelkader).
- Onvoldoende financiering voor transformatie naar gemengd woon-/werkgebied
Voor de investeringen in het centrumgebied van Oosterenk is dekking gevonden in o.a. een Rijksbijdrage uit het Woninbouwimpuls, bijdrage van ontwikkelende partijen en een gemeentelijke bijdrage. Dit betreft slechts een deel van Oosterenk. Om, overeenkomstig de door de gemeenteraad vastgestelde visie, een gemengd woon- en werkgebied in Oosterenk te creëren is het van belang om te investeren in mobiliteitsoplossingen om de bereikbaarheid van het gebied te kunnen garanderen en een oplossing te bieden aan het maaiveld parkeren. Daarnaast is het noodzakelijk om op termijn te investeren in het vergroenen van de buitenruimte, het toevoegen van wandel- en (vrij liggende) fietspaden en het goed bereikbaar houden van het gebied. Voor maatregelen buiten het centrumgebied is vooralsnog geen dekking.
- Impact van het Ruimtelijk Toekomstperspectief op Oosterenk is nog onzeker, waardoor investeringen achterblijven
Het Ruimtelijk Toekomstperspectief is begin juli jl. door de gemeenteraad vastgesteld en de aanvulling van de Omgevingsvisie wordt naar verwachting eind 2025 vastgesteld. De uitkomsten van het Ruimtelijk Toekomstperspectief betrekken wij het opstellen van het ontwikkelkader Oosterenk. Op dit moment is het echter voor stakeholders onzeker waar de ontwikkeling van dit gebied naar toe gaat en waar we over tien jaar willen staan met dit gebied. Daar het gebrek aan een duidelijk eindbeeld van het gebied is het vooralsnog lastig om stakeholders aan ons te verbinden en kunnen investeringen van ondernemers achterblijven.
Effecten stikstof
Oosterenk is gezien de ligging ten opzichte van natura 2000 gebied één van de zes ontwikkelgebieden in Zwolle waar stikstof verhoogde aandacht vraagt. Er worden op basis van actuele gegevens berekeningen uitgevoerd om de stikstofruimte voor de ontwikkelingen van de deelgebieden te kunnen bepalen. De eerste doorrekening laat zien dat de ontwikkeling van het centrumgebied een geringe stikstofdepositie heeft op het meest nabij gelegen Natura 2000 gebied (Vecht). De mogelijke ecologische effecten worden per project nader onderzocht. De gevolgen van de recente stikstofuitspraken van januari 2025 en worden op stads- en gebiedsniveau nader onderzocht.