Bijlagen

Voortgangsrapportage projecten

Van

Proces-, Programma- en Projectmanagement

Programma

Stadshart

Project(risico)profiel

Hoog

Project nummer OneWorld

56124007

Begrotingsdoel

612 Nieuwe ruimtelijke initiatieven op niveau van projecten en initiatieven

Voortgang betreft de afgelopen periode met peildatum   : 1 juli 2025
Bestuurlijke opdrachtgever   : Anja Roelfs   

Programma omschrijving

Het realiseren van een toekomstbestendig Stadshart, dat is de centrale ambitie van het ontwikkelprogramma ‘Ons Stadshart van Morgen’ dat op 23 mei 2022 door de raad is vastgesteld. Een Stadshart dat in balans is; dat talent aantrekt, een gevarieerd woningaanbod heeft en waar zowel overdag als ‘s avonds altijd iets te beleven valt, maar waarin ook aandacht is voor gezondheid, leefruimte en groen. Een Stadshart dat groeit naar een nieuwe vorm van stedelijkheid, met behoud van de belangrijkste kenmerken en kernwaarden van Zwolle: een historische stad, een groene deltastad, een ondernemende stad, een culturele stad, een compacte, gastvrije en bereikbare stad, die toegankelijk is voor iedereen. Met ‘Ons Stadshart van Morgen’ wordt ingezet op binnenstedelijke groei, dat wil zeggen dat we meer gaan wonen, werken en recreëren in hetzelfde stukje stad. Om een completer en veerkrachtiger Stadshart te realiseren, maken we de ‘sprong’ over de singel en wordt de binnenstad vergroot door de omliggende wijken beter te verbinden en hier diverse gemengde buurten te ontwikkelen. Een programma met onder andere ca. 2.500 woningen, uitbreiding van het culturele aanbod, nieuwe mobiliteitsoplossingen en een aantrekkelijk werkprogramma wordt gerealiseerd. Hierbij staan vijf ontwikkelprincipes centraal:

1. De gezonde, groene en waterrobuuste deltastad
2. De duurzame en circulaire stad
3. De ondernemende en creatieve stad
4. De stad met de menselijke maat
5. De bereikbare stad

Het ontwikkelprogramma is vertaald naar een strategische uitvoeringsagenda voor de komende vijf jaar, die op 13 februari 2023 door de raad is vastgesteld. We hebben de ambitie van het ontwikkelprogramma omgezet in concrete projecten en acties. Daarbij houden we rekening met wat er al speelt en bouwen we voort op de bestaande karakteristiek van de verschillende wijken en plekken binnen het Stadshart. Op basis van een goed onderbouwde prioritering en fasering gaan we aan de slag om het beste uit het Stadshart te halen. Dit doen we samen met de inwoners, ondernemers en bezoekers van het Stadshart.

Leeswijzer
Het format voor deze rapportage sluit niet helemaal aan bij het programmatisch werken, maar is gericht op projecten. De rapportage start met een viertal algemene alinea’s over de woningbouwproductie, financiën, mobiliteit en communicatie. Vervolgens volgt een toelichting op alle lopende projecten in het programma Stadshart, gebaseerd op de voortdurende en integrale beheersing van financiën, planning en risico’s. De projectomschrijving per project/gebiedsontwikkeling is te vinden in de uitvoeringsagenda. Per project wordt vermeld wat we het afgelopen half jaar hebben gedaan en wat we het komende halfjaar gaan doen. Daarnaast wordt per project aangegeven of er een risicodossier beschikbaar is met daarbij een toelichting op het grootste risico (indien van toepassing). Overige opmerkingen worden onder het kopje ‘bijzonderheden’ benoemd. Tot slot wordt gerapporteerd over de risico’s op programmabreed niveau, deze zijn onderaan deze rapportage opgenomen met daarbij de bekende bollengrafieken.

Woningbouwproductie
De planning voor de woningbouwproductie is geupdate met de laatste stand van zaken. De woningbouwproductie voor het Stadshart ligt op schema conform stedelijke planning.

Jaar

Deelgebied*

Oplevering
2025

Oplevering
2026

Oplevering
2027

Oplevering
2028

Oplevering
2029

Oplevering
2030 en later

V orige rapportage - Nu

V

Nu

V

Nu

V

Nu

V

Nu

V

Nu

V

Nu

Broerenkwartier

86

87

130

130

Locatie Bolster

139

139

Noorderkwartier

289

167

463

585

Schuttevaerkade 80-88

108

108

Roelenkwartier

90

136

100

137

400

137

Transformatie Parkstraat

51

Weezenlanden Noord**

-19

-57

64

102

178

268

179

82

Totaal

-19

-57

64

102

333

285

0

314

657

622

1075

903

*Woningen zijn uitgesplits naar deelgebieden om overzicht te kunnen bieden. Uitsplitsing naar segmenten is indien gewenst beschikbaar.
**Negatieve getallen ontstaan doordat er in dat jaar meer gesloopt wordt dan opgeleverd.

Financiën

Binnen het Stadshart is er sprake van een exploitatiebudget voor algemene Stadshart kosten en personele kosten voor de programma ondersteuning. Voor de verschillende projecten zijn specifieke projectbudgetten beschikbaar.

Exploitatiebudget
Tot 2022 was er sprake van een jaarlijks beschikbaar budget voor de programma-organisatie van afgerond € 250.000. Door de toename van het aantal projecten en een groter investeringspakket was er behoefte aan uitbreiding van de ondersteuning. In 2022 is besloten om met ingang van 2023 het budget voor de programma-organisatie structureel te verhogen met een bedrag van € 150.000 tot € 400.000. Daarnaast is besloten om extra budget van € 300.000 meerjarig incidenteel (2023 tot en met 2026) toe te kennen. Dit budget is zowel beschikbaar voor de algemene ondersteuning, als programmabeheersing, maar ook voor programmabrede communicatie en participatie. Duidelijk is dat dit incidentele budget nodig is om de toegenomen kosten van algemene personele inzet voor de ondersteuning van het programma Stadshart te kunnen opvangen. Naast de algemene ondersteuningsbudgetten is er jaarlijks incidenteel € 200.000 beschikbaar voor “placemaking” voor de periode 2023 tot en met 2027. Voor het ZwolleFonds is jaarlijks € 220.000 beschikbaar. Het budget placemaking is bedoeld om in vroeg stadium, samen met bewoners en ondernemers de kwaliteit te verbeteren van het nog te ontwikkelen gebied, waardoor de leefbaarheid wordt verhoogd en mensen graag in dat gebied verblijven. Momenteel zijn hiervoor initiatieven voor het Broerenkwartier en Noorderkwartier.

Projectbudgetten
In het afgelopen half jaar zijn er, naast de aanvragen via de 1e berap bedragen beschikbaar gesteld voor de aankopen van de Hudson Bay en de lcoatie Kruidvat/Xenos. Eveneens is er door de raad budget beschikbaar gesteld voor de tijdelijke exploitatie van het Hudson Bay pand.

Belangrijkste financiële risico in het Stadshart is het ontbreken van indexering op de kredieten. Over het algemeen gaat het om uitvoeringskredieten die gebaseerd zijn op ramingen vanuit 2021/2022. Onder de huidige omstandigheden van hoge inflatie, stijgende bouwkosten en verschuivingen in planningen, kan dat in de toekomst leiden tot aanvullende kredietaanvragen. Daarnaast is er sprake van extra kosten in kader van participatie, werkzaamheden met betrekking tot actualisatie SIA-investeringen en extra werkzaamheden vanwege bezwaar/beroepsprocedures en/of bestuurlijke besluitvormingsprocessen. Op het moment dat daar meer duidelijkheid over ontstaat, komen we daar op terug.

Mobiliteit
Om onze ambities op gebied van woningbouw, vergroening, verduurzaming en de realisatie van een leefbare en gezonde woonomgeving in het Stadshart te kunnen realiseren, is anders denken over mobiliteit noodzakelijk. Deze mobiliteitstransitie maakt het mogelijk dat Zwolle een gastvrije, bereikbare en leefbare stad kan zijn en blijven. Vanuit de vastgestelde Omgevingsvisie hebben we in het Ontwikkelprogramma en de Uitvoeringsagenda van het Stadshart gekozen om de binnenstad aantrekkelijker en comfortabeler te maken voor voetgangers en fietsers en de binnenstad op een andere manier bereikbaar te houden voor auto's. Hiermee creëren we meer leefruimte, groen en bijvoorbeeld ruimte voor terrassen of recreatie. Mobiliteit maakt ruimte.

Het afgelopen halfjaar hebben we weer hard gewerkt aan de uitwerking van verschillende beleidsstukken en onderzoeken op het gebied van mobiliteit en parkeren. Voor het thema Mobiliteit in het Stadshart zijn een aantal paar grote besluiten door het college en de raad vastgesteld:

  • De Nota Parkeren is de beleidsmatige uitwerking van de Parkeerstrategie 2040. Hierin wordt onder andere de kaders gesteld voor de toekomstige regulering in Zwolle, de parkeertarieven en de vergunningverlening. Voor de voortgang van de gebiedsontwikkelingen en het laten functioneren van de mobiliteitshubs in het Stadshart een ontzettend belangrijk besluit. Vervolgstap is de juridische vertaling van het beleid, waardoor het nieuwe parkeerbeleid per 1 januari 2026 in kan gaan.
  • Als onderdeel van de Aanvulling Omgevingsvisie is door het programma Mobiliteit gewerkt aan de Netwerkaanpak Mobiliteit Zwolle. In dit onderzoek zijn de contouren van het Ruimtelijk Toekomstig Perspectief, de bestaande ontwikkelingen in de stad en de mobiliteitstransitie onderzocht. Het mobiliteitsonderzoek van de Singel is één van de onderleggers van de Netwerkaanpak geweest. De belangen van het Stadshart zijn in de Netwerkaanpak door onze mobiliteitsadviseurs gewaarborgd. We zijn ontzettend blij om te zien dat de ambities uit het Ontwikkelprogramma Stadshart in de Netwerkaanpak ondersteunt en gefaciliteerd worden.
  • In het ROP Noorderkwartier is de transformatie van de Drijbersingel, als onderdeel van het Singelpark, en de sluiting van de parkeergarage Noordereiland verder uitgewerkt en vastgesteld. Beide besluiten zijn de eerste grote stappen in de realisatie van het toekomstig mobiliteit- en parkeerssysteem in en rondom het Stadshart. We hebben het afgelopen halfjaar veel tijd en energie gestoken in het op orde brengen van de parkeerbalans Stadshart. De projectorganisatie staat, waardoor we regie hebben op de beschikbaarheid en vraag naar parkeercapaciteit. Zo kunnen we ‘verbouwen met de winkel open’.
  • Het Platform Bereikbare Binnenstad heeft in de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad 63 adviezen opgeleverd aan het college. Het college heeft alle 63 adviezen uit de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad overgenomen. 59 adviezen konden weggezet of ondergebracht worden in bestaande (beleids)projecten. Voor vier adviezen moet een andere weg gevonden worden. Daarnaast is het ontzettend waardevol dat het Platform in de toekomst een rol wil blijven vervullen als informeel adviesorgaan en gesprekspartner voor het Stadshart.  

Door de vaststelling en uitwerking van de hierboven beschreven besluiten hebben we grote stappen gezet in het (opnieuw) opstarten en uitwerken van de projecten uit de Uitvoeringagenda Stadshart. We komen steeds meer in een uitvoeringsfase terecht, met nieuwe opgaves en dilemma’s. Een uitdagende en leuke, nieuwe fase. Tegelijkertijd weten we dat de thema’s mobiliteit en parkeren altijd voor veel discussie blijven zorgen. We blijven daarom intensief in contact met onze stakeholders in het in het Platform Bereikbare Binnenstad Daarnaast werken we in elk project samen met bewoners, ondernemers, ontwikkelaars en eigenaren in het gebied. In de gemeentelijke organisatie blijven we intensief optrekken met het programma Mobiliteit, om op deze manier gezamenlijk en stap voor stap verder te werken aan de mobiliteitstransitie en de realisatie van de gastvrije, leefbare en bereikbare binnenstad.

Communicatie
Communicatie is een belangrijke pijler in het programma Stadshart. Met communicatie dragen wij bij aan:

  • Zowel intern als extern zichtbaar maken van (de projecten uit) het ontwikkelprogramma Stadshart, zowel op zichzelf als in samenhang met elkaar en in samenhang met het overige beleid van de gemeente Zwolle.
  • Het vergroten van de betrokkenheid van bewoners en ondernemers in het Stadshart.
  • Optimale participatie conform HANZA!
  • Het creëren van begrip voor eventuele overlast van werkzaamheden.
  • Het opvangen van signalen uit de samenleving.
  • Het duidelijk maken van het ‘waarom’ van beslissingen.

Begin 2025 is er een nieuwe website live gegaan: www.zwolle.nl/stadshart. We maken werk van het promoten van de nieuwsbrief. Afhankelijk van het onderwerp en het werkgebied, kiezen we daarnaast eventueel aanvullende middelen, zoals huis-aan-huis brieven, social media, online campagnes, whatsapp-groepen, wijkkranten enzovoort.

GEBIEDSONTWIKKELINGEN EN PROJECTEN IN HET PROGRAMMA STADSHART

Broerenkwartier
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Placemaking: er zijn activiteiten uitgevoerd in samenwerking met de ondernemers in de Roggenstraat (street art, bloembollen boven de straat).
  • C&A-pand: De omgevingsvergunning is vastgesteld door het college en de raad en de zienswijze termijn is voorbij. De ontwikkelaar is bezig een aannemer te selecteren.
  • Herinrichting Nieuwstraat: Het voorlopig ontwerp (VO) is gereed, na een participatieproces heeft de klankbordgroep ingestemd met het ontwerp, vervolgens is het ontwerp technisch verder uitgewerkt. Er is nagedacht over een fasering voor de uitvoering met betrekking tot de functie als bevoorradingsstraat.
  • Hudson’s Bay locatie: Met de eigenaar is overeenstemming bereikt over de aankoop. Op 31 maart 2025 heeft de raad ingestemd met het aankopen van het pand. Op 23 april is de gemeente daadwerkelijk eigenaar geworden. De projectorganisatie is opgezet om de tijdelijke invulling van het pand te regelen en er is een leegstandsmakelaar geselecteerd. De technische ingebruikname voor de tijdelijke invulling wordt onderzocht. Er wordt nagedacht over de ruimtelijke randvoorwaarden vanuit de gemeente voor de herontwikkeling van de locatie, de strategie voor de omgevingsplanwijziging en de vorm van aanbesteding/tender in afstemming met ONS (inkoopadviseur).
  • Xenos/Kruidvat locatie: Met de eigenaar is overeenstemming bereikt over de aankoop. Op 31 maart 2025 heeft de raad ingestemd met de aankoop van het pand. De koopovereenkomst wordt opgesteld en afgestemd met de eigenaar.
  • Sikkes-pand: De omgevingsvergunning is door het college en de raad vastgesteld. De ontwikkelaar is bezig een aannemer te selecteren.   

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Placemaking: Samen met de adviesgroep Vrienden van het Broerenkwartier starten met placemaking voor het Broerenkwartier als geheel. In het komende halfjaar worden er activiteiten uitgevoerd door de gemeente.
  • C&A-pand en Sikkes-pand: Voor beide ontwikkelingen is het uitdagend om de nieuwe appartementen te voorzien van elektriciteit. Er is uitbreidig van de capaciteit benodigd. De ontwikkelaars zijn hierover in contact met Enexis. Onderzocht moet worden wat de gevolgen voor de openbare ruimte zijn als er nieuwe kabels moeten worden gelegd.
  • Herinrichting Nieuwstraat: Het voorstel is om de herinrichting te starten bij de Roggenstraat en de Spiegelstraat. Hier wordt de buurt uiteraard bij betrokken. Op basis van een quickscan worden de benodigde onderzoeken uitgezet en ook zal afstemming met de netbeheerders worden opgestart. Vervolgens kan het ontwerp voor de herinrichting Nieuwstraat wordt uitgewerkt tot definitief ontwerp (DO) inclusief kostenraming en ter besluitvorming worden voorgelegd aan het college.
  • Hudson’s Bay locatie: we gaan de tijdelijke invulling realiseren; de opening voor de tijdelijke invulling staat gepland op 26 september, we gaan de ruimtelijke randvoorwaarden voor de herontwikkeling vaststellen, de tender/aanbesteding starten en de omgevingsplanwijziging in procedure brengen.
  • Xenos/Kruidvat locatie: De aankoop van het pand gaat langs de notaris. We gaan het proces opstarten om te komen tot het nieuwe Fraterhuis op deze locatie; het programma van eisen opstellen en de aanbesteding architect voorbereiden.
  • De herstelwerkzaamheden aan de gevel van de Weeshuispassage worden uitgevoerd.

Risico’s
Per (deel)project in het Broerenkwartier worden risicodossiers bijgehouden. Het risicoprofiel in deze projecten is momenteel laag tot gemiddeld. Het grootste risico in het Broerenkwartier betreft de uitvoeringsfasering van de openbare ruimte projecten. Die is complex en dient zich voortdurend te voegen naar locatieontwikkelingen, zoals woningbouw in het C&A pand en het Sikkes-pand.  

Noorderkwartier
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • De raad heeft 26 mei 2025 ingestemd met het Ruimtelijk Ontwikkelplan (ROP) en de grondexploitatie.
  • De samenwerkingsovereenkomst (SOK) met ontwikkelaar KWP is bijna afgerond.
  • We zijn in onderhandeling met de overige partijen (VanWonen en Rijksvastgoedbedrijf) over de samenwerkingsafspraken.
  • De minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft een intentieovereenkomst getekend voor de herhuisvesting van de rijkskantoren van het RVB.
  • Er is gewerkt aan een structuurontwerp en haalbaarheid voor de Diezerpoortgarage (centrumhub). Wij zijn in onderhandeling met de Lenferink groep over de haalbaarheid van dat plan.
  • De voorbereidende werkzaamheden voor de sloop en sanering van het Noordereiland zijn opgestart.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • We gaan starten met het omgevingsplan.
  • We gaan de bouwplanontwikkelingen en buurthub Noordereiland opstarten. De eisen voor de trafohuisjes vanuit Enexis zijn aangescherpt en mede daardoor is het met de toch al beperkte ruimte zeer uitdagend om daar geschikte locaties voor te vinden.
  • Het voorlopig ontwerp inrichtingsplan openbare ruimte Noordereiland en Singelpark gaan we uitwerken.
  • We gaan afspraken met VanWonen en het RVB vastleggen in samenwerkingsovereenkomsten.
  • Diezerpoortgarage (centrumhub): het plan wordt verder geoptimaliseerd en samenwerkingsafspraken met betrokken partij(en) worden vastgelegd. In 2025 kan, indien er een haalbaar plan is, een separaat voorstel over de planuitwerking met een principebesluit voor de investering in het kader van de Adaptieve Ontwikkelstrategie Hubs (AOS) ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd.
  • Vanuit het programma Energie wordt een collegevoorstel gemaakt voor het collectieve WKO-systeem.
  • Er moet duidelijkheid komen over een eventuele fusie van de Springplank met een andere school/scholen, waarna een ruimtelijke studie en Programma van Eisen kan worden opgesteld.
  • Er wordt gewerkt aan de Toekomstvisie Hedon in Noorderkwartier.
  • In het kader van de placemaking is het GAK-gebouw tijdelijk in gebruik genomen en zal ook het publieksdeel van het HCO gebouw in de tijdelijkheid tot leven komen en een plek van ontmoeting worden.  

Risico’s
In het Noorderkwartier wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel in dit project is afgenomen van hoog naar gemiddeld omdat de raad het ruimtelijk ontwikkelplan en de grondexploitatie heeft vastgesteld. Het grootste risico is dat er vertraging optreed door bezwaren/procedures op het omgevingsplan (in wording). Dat zou een vertragend effect geven op de gehele ontwikkeling.

Roelenkwartier
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Meiarchitecten en Culd (voor landschap) hebben een opdracht gekregen voor het opstellen van een Ruimtelijke Ontwikkelplan (ROP). Er hebben verschillende ontwerpbijeenkomsten en thematische overleggen (Economie, groen kabels & leidingen, water, etc.) plaatsgevonden. Een eerste concept van het ROP is gereed.
  • De samenwerkingsovereenkomst (SOK) tussen de gemeente en de marktpartijen is ondertekend. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten voor het ROP met de marktpartijen.
  • We hebben gewerkt aan een interne parkeerbalans in relatie tot de fasering van de realisatie van de ontwikkellocaties.
  • Er hebben gesprekken plaatsgevonden met diverse stakeholders in het gebied (o.a. Dimence, the Mayor en Dommerholt). Daarnaast is volgens HANZA! breed geparticipeerd met omwonenden en overige geïnteresseerden.
  • Met KWP en SWZ zijn gesprekken gevoerd over de (versnelde) ontwikkeling van een appartementengebouw met 88 sociale huurwoningen en bijbehorende commerciële voorzieningen.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan verder uitwerken tot een definitief concept.
  • Afspraken met de marktpartijen vastleggen in een anterieure overeenkomst.
  • Op basis van de interne parkeerbalans Roelenkwartier en breder stadsbelang een voorstel maken over het naar voren halen van de mobiliteitshub (centrumhub) Roelenkwartier. Vervolgens moeten afspraken hierover worden vastgelegd met de betrokken partijen.
  • De nodige onderzoeken uitzetten voor de RO-procedure (Omgevingsplan of BOPA).  
  • Diverse afstemming over de ontwikkeling: met onder andere beheer en stadsbouwmeester.
  • Er wordt een werkbezoek voor de raad georganiseerd.

Risico’s
Het Roelenkwartier heeft een risicodossier. Het risicoprofiel van deze gebiedsontwikkeling is gemiddeld. De opgave is groot, maar de risico’s beheersbaar. Het grootste risico is dat de beoogde mobiliteitshub (centrumhub) niet op tijd beschikbaar is. Die is randvoorwaardelijk voor (het parkeren in) deze gebiedsontwikkeling.

Bijzonderheden
Voor het Roelenkwartier wordt het planproces volgens de Zwolse methode van gebiedsontwikkeling gevolgd. Voor dit planproces is een bescheiden krediet aan de raad gevraagd. De plankosten voor de gebiedsvisie zijn voor het grootste deel verhaald op de initiatiefnemers. Vooralsnog is er geen indicatie dat hierop prijsstijgingen van toepassing zullen zijn en/of dat dit krediet bijgesteld moeten worden. Bij het vaststellen van de gebiedsvisie door de raad is krediet beschikbaargesteld voor het opstellen van het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan. Ook hier wordt een groot deel van de plankosten verhaald op de eigenaren.

Weezenlanden-Noord
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • De woningbouwontwikkeling gaat door: er zijn twee gebouwen gesloopt, de bouwvergunning voor gebouw M (72 appartementen) is rond waarna gestart is met de bouw en de grondoverdracht van fase 4 is voorbereid.  
  • Met OCNE wordt een verkenning uitgevoerd voor een betere invulling van de plinten naar aanleiding van het toevoegen van de mobiliteitshub.  

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Woningbouwontwikkeling: starten met de bouw van de 18 appartementen (D1), 72 appartementen (M) en 28 grondgebonden woningen.
  • Met ontwikkelaar OCNE worden afspraken vastgelegd in een overeenkomst over een gezamenlijke aanbesteding van de openbare ruimte fase 1. Vervolgens kan de aanbesteding worden uitgevoerd.
  • De eerste fase van de uitvoering inrichting openbaar gebied gaat starten in Q1 2026.
  • Inpandige trafo’s moeten worden verplaatst naar het openbaar gebied op last van Enexis. De zoektocht naar een geschikte locatie hiervoor in de openbare ruimte is uitdagend vanwege de beperkte ruimte in hoogstedelijk gebied en planfase.
  • Een ontwerp maken voor de koelwaterzone.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld. Het grootste risico is het effect van eventuele vertraging in de mobiliteitshub op dit project. Dat kan leiden tot vertraging in de planning van de woningbouwproductie en kan de samenwerking met de ontwikkelende partij onder druk zetten.

Mobiliteitshub Oost (Weezenlanden-Noord)
Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • De kapvergunning is aangevraagd en verplaatsing van de bomen is voorbereid.
  • Het schetsontwerp (SO) voor de hub is gereed. De marktconsultatie voor de aanbesteding is uitgevoerd. Vervolgens is de aanbesteding gestart. Vanwege de marktomstandigheden is gekozen voor een bouwteam in plaats van Engineering & Construct. Hiermee wordt het project aantrekkelijker voor aannemers.  
  • Voorbereiding verlegging kabels en leidingen is gestart en ook is nagedacht over oplossingen netcongestie.
  • We zijn gestart met integraal projectmanagement voor de woningbouwontwikkeling en de realisatie van de hub: omgevingsmanager en manager projectbeheersing aangesteld.
  • Het omgevingsplan heeft vertraging gehad door onduidelijkheid over stikstof en geluid, maar wordt na de zomervakantie in procedure gebracht.
  • Er zijn locaties onderzocht voor een tijdelijke parkeervoorziening. Op 6 mei heeft het college hierover een principebesluit genomen om deze te realiseren aan de Goertjesweg. De raad heeft over de tijdelijke parkeervoorziening op 19 mei nog gedebatteerd.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Het Omgevingsplan is gereed en wordt ter inzage gelegd.
  • De definitieve locatie voor tijdelijk parkeren aan de Goertjesweg voor provinciemedewerkers wordt ter besluitvorming voorgelegd.
  • Het ontwerp van de hub uitwerken tot een Voorlopig Ontwerp (VO) en op basis daarvan volgt de defintieve prijsvorming in Q1 2026.
  • Een startnotitie schrijven voor de twee toegangswegen die leiden naar de nog te bouwen mobiliteitshub Weezenlanden-Noord.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is hoog. De planning is strak vanwege de bewoners die moeten parkeren in de hub. De belangrijkste risico’s zijn de onzekerheid omtrent de energieleverantie voor de hub, bezwaar en beroep op het omgevingsplan en vergunningen vanuit het Waterschap.

Bijzonderheden
Het budget van de hub staat onder druk vanwege gestegen kosten en veranderende marktomstandigheden (o.a. prijsstijgingen, krapte in de markt, verleggen van risico’s en hogere engineeringskosten). Om hier een goed en onderbouwd beeld van te krijgen, wordt de komende periode gebruikt om de benodigde budgetten op detailniveau te onderbouwen.

Singel van Zwolle
Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • De participatie volgens HANZA! is zowel online als fysiek voortgezet.
  • De concept visie is gereed.
  • Vooruitlopend op vaststelling van de visie heeft het college ingestemd met de start planuitwerking van de Burgemeester van Roijensingel. Vervolgens is het plan van aanpak gemaakt en is gestart met ontwerpen.

Wat gaan we het komende half jaar doen en de mijlpalen op lange termijn

  • We gaan de visie op de Singel van Zwolle ter besluitvorming aanbieden.
  • Het participatietraject voor de Burgemeester van Roijensingel gaan we opstarten.
  • We gaan een schetsontwerp (SO) voor de Burgemeester van Roijensingel maken.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel is gemiddeld. Grootste risico is dat de ambities in de Visie op de Singel van Zwolle niet passen bij (kaderstellende) budgetten. Voor wat betreft het concrete deelproject Burgemeester van Roijensingel is het grootste risico dat er te weinig ambtelijke capaciteit beschikbaar is om een goede uitvoering mogelijk te maken.

Kop Assendorperstraat
Afgelopen half jaar, stand van zaken  

  • Fase 1: Afrondende werkzaamheden.    
  • Fase 2: De aanbestedingsprocedure is gestart en succesvol afgerond. De aannemer heeft een detailplanning opgesteld en er zijn afspraken gemaakt met de nutsbedrijven over het verleggen van kabels en leidingen. De kapvergunning is verleend zonder zienswijzen en de bomen zijn inmiddels gekapt. Er is geparticipeerd met o.a. een inloopbijeenkomst over planning en fasering.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn:  

  • Fase 1: Overdragen richting beheer.  
  • Fase 2: Starten met de uitvoerende werkzaamheden.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld. Grootste risico is het aantreffen van staalslakken in de ondergrond.
Assendorperstraat – verbeteren kwaliteit omgeving
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Het voorontwerp is verder technisch uitgewerkt en op basis van een quickscan zijn de benodigde onderzoeken uitgezet.
  • Vanuit de provincie is subsidie verkregen voor de eerste fase.
  • Besluit voorbereiden als de, door de omgeving gewenste, scope-uitbreiding tot aan het Azaleapark mogelijk is.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Opstarten van de werkvoorbereiding.
  • Het ontwerp uitwerken tot definitief ontwerp (DO) inclusief raming.
  • Besluitvorming over het defintief ontwerp en indien mogelijk over het vergroten van de scope tot aan het Azaleapark.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld. Het grootste risico is onbegrip of weerstand vanuit de omgeving vanwege vertragingen.

Bijzonderheden
Door toekenning van provinciale subsidie is de verwachting dat het uitvoeringsbudget toereikend is.

Schuttevaerkade 80-88
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Vanuit de gemeente zijn de voorbereiding van de bouwwerkzaamheden begeleid.
  • Er is gestart met de verkoop en we hebben afspraken met de ontwikkelaar gemaakt over de communicatie met de buurt.
  • De aannemer is gestart met de grondwerkzaamheden.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • De ontwikkelaar gaat verder met de grondwerkzaamheden en sanering.
  • Start van de bouw van de parkeerkelder wordt verwacht in september 2025.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel is relatief laag.  
Herinrichting Diezerkade
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • De input vanuit de buurt is verwerkt in het ontwerp. Meerdere technische zaken zijn uitgezocht en verwerkt inclusief de aansluiting op de Burgemeester Drijbersingel. Ook is gestart met voorbereidende onderzoeken.
  • Er heeft afstemming met het Waterschap plaatsgevonden.
  • De afdeling mobiliteit heeft een subsidie bij de Provincie gekregen voor het fietsvriendelijk maken van de kruising Drijbersingel/Steenstraat/Diezerkade. Bekeken moet worden of de subsidieprestatie uitvoerbaar is in dit project.
  • We hebben een inloopbijeenkomst georganiseerd voor de buurt met het resultaat van het ontwerp.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Het ontwerp aanbieden voor bestuurlijke besluitvorming.  
  • Werkvoorbereiding van de uitvoering.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld. Grootste risico is of (het gevoel van) de verkeersveiligheid in het nieuwe ontwerp voldoet aan de verwachtingen van de inwoners.

Bijzonderheden
Er is een krediet van € 1,4 miljoen beschikbaar. De huidige verwachting is dat dit budget toereikend is voor de uitvoering.

Herinrichting omgeving Grote Kerkplein
Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Onderzoek naar uitvoerbaarheid met raakvlakprojecten in het Stadshart.
  • In afwachting van besluitvorming over de relatie met fietsparkeren in de Goudsteeg kan het project een vervolg krijgen.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden, maar omdat het project on-hold staat is daar inhoudelijk geen nieuws over.

Zuidwestelijk Kwadrant
Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • De tijdelijke maatregelen aan de Eekwal zijn gerealiseerd.
  • Met de werkgroep is het ontwerp Ossenmarkt en omgeving afgerond.
  • Onderzoeken naar de ondergrond Ossenmarkt en omgeving zijn gestart.
  • Met het parochiebestuur is een conceptdeal gesloten over erfgrens, akte en pastoorplaats.
  • Er zijn verschillende communicatie- en participatiemomenten georganiseerd.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Ossenmarkt en omgeving: keuzes maken naar aanleiding van de onderzoeken in de ondergrond en vervolgens het ontwerp technisch verder uitwerken en de aanbesteding voorbereiden.
  • Eekwal/Jufferenwal en omgeving: werkgroep opstarten.

Risico’s
Het Zuidwestelijk Kwadrant heeft een risicodossier. Het risicoprofiel is gemiddeld. Grootste risico is vertraging door het gebrek aan ambtelijke capaciteit in de uitvoering.

Locatie Bolster
Particulier initiatief van VanWonen: op de Shell-Kringloop locatie (projectnaam locatie Bolster) faciliteren van de ontwikkeling met woningbouw van bijna 140 woningen.

Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • De ontwikkelaar heeft geen financieel haalbaar plan en heeft het project gepauzeerd. De ontwikkelaar werkt aan een aangepast ontwerp.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Bekeken moet worden of op basis van het aangepaste ontwerp een doorstart gemaakt kan worden. Vervolgens worden afspraken in een overeenkomst vastgelegd en kan het ruimtelijk ontwikkelplan worden gemaakt.

Risico’s
Het gaat hier om een particulier initiatief waarin het Stadshart geen risico loopt. Er bestaat wel een risico op aantasting van enkele bomen aan de Kamperweg. Hier wordt door de gemeente streng op toegezien.

Parkstraat
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • De startnotitie en samenwerkingsovereenkomst is ter besluitvorming voorgelegd aan het college (13 mei 2025).
  • Er is geparticipeerd conform HANZA! met de buurt en er heeft een ouderbijeenkomst plaatsgevonden met de school.

Wat gaan we het komende halfjaar doen, mijlpalen op de lange termijn

  • Op 3 juli 2025 is de samenwerkingsovereenkomst met de ontwikkelaar ondertekend.
  • De ontwikkelaar werkt aan een ruimtelijk ontwikkelplan (ROP), deze zal door de gemeente getoetst worden.
  • Gesprekken met de OOZ (stichting openbaar onderwijs Zwolle) en de directie van de school.
  • Afstemming met omliggende projecten in de Spoorzone.

Risico’s
In dit project wordt komend kwartaal een risicodossier opgesteld.

LED Zwolle Shine
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Het ontwerp voor de Ossenmarktsteeg is gereed.
  • Het ecologisch vleermuisonderzoek is gereed waarmee het ontwerp van het Academiehuis is afgerond tot defintief ontwerp.
  • Voor de fontein op het Nahuijsplein is een verlichtingsontwerp gemaakt en de bijbehorende kostenraming wordt gemaakt.
  • Gestart is met de aanbesteding voor de lichtarchitecten voor de 3 iconen.

Wat gaan we het komende halfjaar doen, mijlpalen op de lange termijn

  • Het ontwerp voor het Academiehuis ter besluitvorming voorleggen. Daarna volgt de uitvoering.
  • Aanpassen van verlichting aan het Drostenhuis.  
  • Uitvoering voorbereiding voor de fontein op het Van Nahuijsplein
  • Het ontwerp voor de stadsmuur bij de Diezerpoortenbrug maken en vervolgens de uitvoering voorbereiden.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is laag. Grootste risico is dat externe stakeholders kritisch zijn over de ecologische afwegingen die gemaakt worden.

Verbetering Fietsbereikbaarheid
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Gestart is met de uitbreiding van de fietsenstalling aan het Rode Torenplein.   
  • De participatie en ontwerpbijeenkomsten voor de herinrichting Koestraat zijn gestart.  
  • De scenariostudie voor de fietsenstalling aan de Goudsteeg is nagenoeg gereed.

Wat gaan we het komende halfjaar doen, mijlpalen op de lange termijn

  • De fietsenstalling aan het Rode Torenplein wordt opgeleverd en in gebruik genomen op 11 juli 2025. De opslagruimte en de lockerkast wordt in het najaar gerealiseerd.
  • De scenario’s fietsenstalling Goudsteeg bestuurlijk voorleggen. Vervolgens kan een plan van aanpak worden gemaakt.
  • Het ontwerp voor de Koestraat inclusief participatieproces wordt voorgelegd aan het college. Vervolgens volgt technische uitwerking en de voorbereiding voor de aanbesteding.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld. Voornaamste risico is het gebrek aan ambtelijke capaciteit in de uitvoering.

Risico’s:

In de projectbeschrijvingen hierboven zijn bij een aantal projecten in uitvoering al risico’s beschreven. Op het niveau van programma Stadshart analyseren we ook risico’s. Hieronder de belangrijkste, alsmede de risicografieken die een beeld geven van de verschuivingen ten opzichte van de vorige voortgangsrapportage.

 
Peildatum 1 januari 2025                                                     Peildatum 1 juli 2025

Toelichting risicografieken

De bovenste grafiek toont het risicobeeld van Programma Stadshart bij de vorige VP. De onderste die van de huidige VP. Wanneer we deze twee beelden met elkaar vergelijken, valt vooral op:

  • Het aantal rode risico’s is gedaald van 7 naar 4. Dat komt voornamelijk omdat de Bereikbaarheidsagenda en de Nota Parkeren zijn vastgesteld, waardoor het Stadshart minder risico loopt in het uitvoeren van haar doelstellingen.

Toelichting op de grootste risico’s

Hieronder de vijf belangrijkste risico’s voor programma Stadshart (in willekeurige volgorde):

Bestuur gaat meer prioriteren tussen projecten.
De balans tussen ambities en middelen komt gemeentebreed steeds meer onder druk te staan. Hierdoor bestaat het risico dat door prioritering en keuzes projecten kunnen komen te vervallen of worden uitgesteld. Beheersmaatregel: focus op de uitvoering van de projecten waarover al bestuurlijke besluitvorming heeft plaatsgevonden. Kritisch zijn op nieuwe kredietaanvragen en deze goed onderbouwen (urgentie/integraliteit).

De ontwikkeling van energiesystemen voor de toekomst komt te laat van de grond
Door netcongestie dreigt vertraging van (woningbouw)projecten. Door het toevoegen van transformatorhuisjes moeten we inrichtingsplannen wijzigen of gaat dit ten koste van andere ambities (vergroening / kwaliteit). Beheersmaatregel: Voortdurend gesprek met energieleverancier/netbeheerder en tijdig escaleren, en het attenderen van ontwikkelaars om die stap te zetten.

Capaciteitstekort medewerkers in de uitvoering
Er is een groeiend tekort aan capaciteit (kwaliteit en kwantiteit) van collega’s in de uitvoerende expertises. Daarnaast zien we groeiende concurrentie op de arbeidsmarkt om hetzelfde type personeel. Hierdoor dreigen projecten te pauzeren/vertragen. Beheersmaatregelen zoeken we in aandacht vragen voor noodzaak van stadsbrede prioritering en het slimmer inzetten van civiele deskundigheid in een vroege fase van een project (zodat er niet later re-work ontstaat).

Alternatieve parkeerplaatsen onvoldoende op orde
In de huidige modellen en planning is er te allen tijde voldoende alternatieve parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers van het Stadshart, ook als we bestaande parkeerplaatsen/-accomodaties (tijdelijk) weghalen. Maar dat is een complexe puzzel en daarin schuilen risico’s. We beheersen dat door continue monitoring, tijdige maatregelen en pro-actieve benadering van kansen op extra (tijdelijke) parkeeraccomodaties.

Weerstand bij inwoners/ondernemers/bezoekers groeit
Omdat veel Stadshart-projecten tegelijk in uitvoering gaan, zien we een risico in toenemende weerstand bij inwoners/ondernemers/bezoekers. We beheersen dit zoveel mogelijk door goed na te denken over een strategische planning en raakvlakmanagement. We kunnen hinder nooit helemaal voorkomen, maar proberen dit wel te minimaliseren door goede afspraken te maken, bijvoorbeeld via het Platform Bereikbare Binnenstad.
Effecten stikstof
De nieuwe uitspraak (intern salderen niet meer rechtsgeldig) lijkt een aantal projecten in het Stadshart te raken. De meeste projecten onderzoeken dit momenteel.

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:37:21 met de export van 10/10/2025 07:29:03